lauantai 8. huhtikuuta 2017

Vinkit New Yorkkiin!

Moi ja mukavaa lauantaita! Palaillaan hetkeksi ihanaan New Yorkkiin💜Tuo kaupunki oli kyllä vaan niin ihastuttava ja lähtisin milloin tahansa takaisin. Vinkkipostaukset ovat mielestäni parhaita oli aiheena mitkä tahansa vinkit ja itse luen aina ennen matkakohdetta vinkkejä juurikin blogeista😊

Lennot&Hotelli
Aloitettiin jo aikaisin katsomaan lentoja ja hotelleja Nykiin. En ole koskaan etsinyt niin paljon erilaisia tarjouksia, lentoja jne kuin tuolloin. Lopulta löydettiin edulliset lennot Norwegianin kautta ja etsittiin nuo lennot Skyscannerin kautta. Meillä oli välilasku Tukholmassa ja tuo lento Tukholmasta New Yorkkiin oli pisin lento mitä olen lentänyt, noin 8 tuntia. Lennoilla oli onneksi mahdollisuus katsoa elokuvia ja lisäksi kuuntelin musiikkia, tein postauksia ja luin kirjoja. Hotellina meillä oli Lic Hotel, joka sijaitsi Long Island Cityssä, muutaman metropysäkin päässä Times Squarelta. Hotellissa oli pieni, mutta yllättävän hyvä aamupala. Olin tyytyväinen hotelliin, se oli hyvällä paikalla, edullinen sekä siisti. Yhteensä tuo  kahdeksan päivän matka lentoineen hotellin kanssa, jossa oli aamupala maksoi noin 750euroa. Lisäksi maksettiin matkalaukusta yhteensä 80euroa meno ja paluu. Tässä vaiheessa muistutan jo Estasta, joka pitää olla mikäli New Yorkkiin haluaa matkustaa. Toinen asia mihin kannattaa valmistautua on lentokentällä jonottelu. Me odotettiin lentokentällä passintarkistukseen noin 1,5 tuntia kun saavuimme New Yorkkiin. Tuossa tarkastuksessa katsotaan siis passi, otetaan valokuva, sormenjäljet ja kysellään matkan tarkoitusta ja missä aiot yöpyä jne.
Liikkuminen
Vaikka New York on suurkaupunki niin siellä on helppo liikkua! Itse olin ladannut muutaman karttasovelluksen, toinen oli nimeltään New York ja toinen taas metrokartta. Me käytettiin kokoajan metroa liikkumiseen, paljon tuli käveltyä, mutta metrolla pääsi niin kätevästi kaikkialle. Metron käyttö ei ollut ollenkaan vaikea. Kaikkialla oli selkeät kyltit mihin metro menee ja useissa metroissa pysäkkikartta, tosin kaikissa ei ollut ja silloin piti vilkuilla millä pysäkillä mennään. Viikon metrokortti maksoi 32 dollaria ja sillä sai liikkua ihan rajattomasti ympäri kaupunkia. Kun menimme New Jerseyyn käytettiin junaa joka oli sekin helppokäyttöinen. Lentokentältä hotellille ja takaisin mentiin taksilla. Oli niin siistiä päästä keltaiseen taksiin ja kun olimme lähdössä hotellilta kentälle saimme vielä ottaa taksin ihan lennosta😄
Ruoka&Juoma
New York on kallis, se ei varmastikkaan tule yllätyksenä. On hyvä muistaa, että jos ruoka maksaa 20 dollaria, niin siihen pitää lisätä tippiä ja kaupunkiveroa eli summa voi olla hyvin noin 25 dollaria. Tippiä annettiin yleensä 15-20% summasta, riippuen missä oltiin syömässä. Yhdessä paikassa meillä meni 80 dollaria syömiseen, mutta paikka oli ihana. Suosittelen siis Fabbrica Restaurant & Baria joka sijaitsee Brooklynissa. Syötiin muutaman kerran hiukan kalliimmin, mutta muuten me suosittiin paljon edullisia pizzapaikkoja. Niissä  jätettiin kyllä myös tippiä, mutta kaikissa ei tarvinnut ja ne paikat olivat paitsi hyviä niin oikeesti edullisia. Jollain 10 dollarilla sai pizzapalan, cupcaken ja limun. Kadun varsilta tuollaisia paikkoja löytyy, suosittelen! Lisäksi joka kadulla oli kioskeja joista sai ostettu vaikkapa hodareita, hamppareita jne. Juustokakut olivat niin hyviä, kaupunki oli täynnä paikkoja josta sai kakkujen lisäksi erilaisia cupcakeja ja muita herkkuja. Eileen's Special Cheesecake oli mun lempparipaikka tuolla. Juotiin tosi paljon limuja ja vettä, vain yhden kerran oluet jääkiekkopelissä ja nekin maksoivat 14 dollaria per juoma😮Starbuckseja oli joka nurkan takana ja käytiinkin monesti Starbuckissa istuskelemassa ja juomassa jotkut juomat sekä hyödyntämässä ilmaista wifiä ja vessaa.
Shoppailu
Shoppailijan taivas on New York. Aluksi mulla oli vaikea löytää niitä ns. edullisia kauppapaikkoja, mutta Brooklynistä niitä ainakin löytää! Itse kävin monissa tuollaisissa edullisissa kaupoissa, mutta kaikkien nimiä en muista. Muutama jäi mieleen, sellaiset liikkeet kuin Rainbow sekä Burlington. Century 21 ja Macy's ovat varmasti ne kaupat joita suositellaan joka paikassa, mutta itse en tykännyt ollenkaan Macy`sista. Se ei jotenkin ollut yhtään mun tyylinen kauppa. Century 21:sta taas tykkäsin paljonkin😊Sephrora oli myös New Yorkissa yhtä ihana kuin muuallakin! Kauppoja on niin paljon tuolla, että varmasti on jokaiselle jotakin, mutta kannattaa miettiä etukäteen mitä oikeasti tarvitsee ja haluaa ostaa. Itse löysin kaiken etsimäni ja hiukan enemmänkin. Jos ei suunnitele etukäteen mitään, menee ihan sekaisin kaupoissa ja shoppailee itsensä vararikkoon😁
Nähtävyydet
Tästä postauksesta voi käydä katsomassa enemmän nähtävyyksistä. Niinkuin shoppailuidenkin niin myös nähtävyyksien kanssa kannattaa miettiä mitä haluaa käydä katsomassa. Me kerettiin kaikki mitä haluttiin ja vielä enemmänkin. Monet nähtävyydet sijaitsevat lähekkäin toisiaan, joten kannattaa laittaa ne samalle päivälle jotka ovat lähekkäin toisiaan. Samalla voi katsoa mitä kauppoja nähtävyyden lähellä on ja käydä samalla myös shoppailemassa😉 Esimerkiksi me käytiin samalla katsomassa 9/11- muistomerkki sekä Centrury 21:ssa shoppailemassa. Times Squarella voi käydä Sephorassa samalla jne. Nähtävyyksistä tykkäsin eniten Chrysler Buildingista, maisemien katselemisisesta Top Of The Rockista, luistelusta Central Parkissa, 9/11-muistomerkistä, Brooklyn Bridgestä sekä lätkäpeleistä unohtamatta auringonlaskua East River State Parkissa. Oikeesti pidin kaikista, mutta halusin nyt muutaman mainita tähän erikseen. Monet nähtävyydet ovat ilmaisia, mutta osasta kuten museoista, luistelusta Central Parkista ja Top Of The Rock näköalatasanteesta pitää maksaa. Mitenkään paljoa mun mielestä nähtävyydet eivät maksa siihen nähden mitä sillä pääsee näkemään/kokemaan, mutta rahaa kannattaa siis varata myös nähtävyyksiin. Maksavat noin 20-30 dollaria/per paikka, ainakin ne missä me kävimme. Lätkäpelit maksavat sitten enemmän, mutta ovat ehdottomasti sen arvoisia.
Mitä muuta?
New York on mielestäni maailman ihanimpia kaupunkeja ja joskus sinne olisi kiva palata. Meillä jäi esimerkiksi musikaali kokonaan kokematta. Ennen sitä mulla on kuitenkin monta paikkaa jossa haluaisin käydä. Lontoota ei silti voita edes New York, koska Lontoossa on sitä jotakin. New Yorkissa pääsi hiukan kokemaan amerikkalaista tunnelmaa ja haluaisin joskus muuallekkin Amerikkaan kuin Nykiin. New Yorkin matkaa kannattaa suunnitella kunnolla, mutta myös mennä rennolla fiiliksellä sinne mihin mieli tekee. Rahaa kannattaa reissuun varata mukaan, itsellä meni noin 800 euroa viikossa eikä se ole varmaan monen mielestä edes paljon tuolla. Kaupungista löytyy jokaiselle jotaki, nähtävyyksiä, kulttuuria, shoppailua, ravintoloita, urheilua ja vaikka mitä! Jos oot joskus halunnut mennä New Yorkkiin niin suosittelen!💗

1. Hyviä juttuja niinkun yleensäkkin sun kaikki vinkkipostaukset! Losiin olis hieno päästä :)

1. Kiitos paljon! :) Ja niin olis, se näyttää niin ihanalta paikalta <3 Toivon, että molemmat päästään sinne vielä!

2. Jännä tuo New Yorkin lentokenttä homma, serkkuni oli käynyt hieman ennen meidän matkaa Losissa ja hänkin varoitteli tuota että siellä kysellään sitten hirveesti miksi tulee Amerikkaan ym. No meillä ei kyselty, ei sitten yhtään mitään!:D
    Me ei taas liikuttu yhtään kertaa metrolla:D Muutamaan otteeseen taidettiin taksi ottaa (+lentokentälle ja takaisin tietysti taxi) mutta muutoin käveltiin. Kyllä se oli sen arvoista se kävely ja yllättävän helppoakin - luulisi että tuonne eksyy mutta Manhattanilla on oikeasti tosi helppo mennä:)
    Macy's oli upea ostari, sieltä löytyi niin merkkituotteita kuin vähän edullisempaakin vaatetta sun muuta, tuli mieleen vähän meidän Stockmann:') pakko kyllä sanoo että tuo Centrury 21 oli munkin mieleen enempi:)
    Nyc on mun suosikkini kaupungeista tähän asti, tuskin se siitä muuksi muuttuu:) Lontookin ihan kiva, muttei vedä vertoja New Yorkille. Voi kun tekisi mieli palata, enemmän vaan haluaisin tuonne kun lukee näitä sun postauksia sieltä ♥

1. Varmaan riippuu tosi paljon vaan tuurista, joskus pitää kertoa enemmän ja joskus vähemmän. Mäkin olen kuullut, että on kyselty paljon, joskus taas ei mitään :D Meidän hotelli tosiaan sijaitsi parin pysäkin päässä Times Squarelta ja vaikka se oli vain pari pysäkkiä niin pysäkkien välit olivat kilometreissä pitkiä. Tuolla oli kyllä yllättävän helppo liikkua:)
      Mä en taas tykkää Stockmannistakaan, joten voi olla että siksi Macy's ei iskenyt muhun :D Century 21 oli munkin mielestä kivempi!
      Mun mielestä taas Lontoo on kivempi kuin New York, mutta onhan niissä kyllä ihan erilainen tunnelma ja kulttuurikin :) Munkin tekisi mieli palata tuonne kyllä vielä joskus <3

3. Taas tosi hyvä vinkkipostaus, jota olin näköjään unohtanut kommentoida vaikka oon lukenut tän jo ties milloin :D Nykiin on kyllä pakko päästä, nää sun postaukset ja kuvat ei yhtään auttanut tässä mun matkakuumeessa :D Mut näistä vinkeistä oli kyllä hyötyä :)

1. Kiitos! :) Ei se mitään, mullekki käy usein noin, että unohtaa :D Suosittelen kyllä matkustamaan Nykiin kun tulee tilaisuus, se on niin upea paikka <3 Uskon ettei auta kyllä yhtään asiaa, mutta toivottavasti vinkeistä on apua kun meet New Yorkkiin :)