perjantai 24. maaliskuuta 2017

Egypti osa 1: Niilin risteilyllä

Heippa!💕Palattiin reissusta maanantaina ja ihana olla kotona. Tuo reissu oli mulle työmatka ja ensimmäinen sellainen. Meille sattui reissussa vaikka ja mitä, mutta selvittiin! Koskaan mulle ei ole reissussa sattunut noin paljon kaikkea, mutta olihan se siistiä päästä Egyptiin ja Afrikkaan! Oon matkustellut niin paljon Euroopassa, että oli mielenkiintoista päästä matkustamaan muuallekkin. Egyptissä oli lämmintä ja siellä oli kauniita kukkia, mun lempipuita eli palmuja sekä kaunis Niilin joki!

Tuo reissu jotenkin kasvatti mua todella paljon. Oon vahvempi ja rohkeampi kuin ennen. Ylitin itseni monta kertaa ja osaan arvostaa asioita eri tavalla. Sen lisäksi mitä meille sattui reissussa menetin jotain todella tärkeää reissun aikana nimettäin mun koira nukkui ikiuneen. Jane oli niin ihana, rakas ja elämäniloinen koira. Ikävä on kova, mutta muistelen Janea lämmöllä ja ilolla. Niin paljon onnea se toi mun elämään. Tuo matka varmasti auttoi surun käsittelyssä, koska oli niin paljon kokoajan tekemistä.

Ajattelin jakaa postaukset neljään eri osaan. Egyptistä kerron parissa eri postauksessa, lisäksi teen pienen ostospostauksen ja jaan vinkkejäni tuonne! Yleensä laitan tunnisteet kaupunkien mukaan, mutta nyt ajattelin laittaa maan mukaan, koska käytiin niin monessa eri kaupungissa.
Lähdettiin reissuun maanantaina ja meillä oli välilasku Istanbulista Kairoon. Kairosta meidän piti lähteä Luxoriin, mutta ei päästykään lähtemään vaan jäätiin Kairon yhdeksi yöksi ja lennettiin seuraavana päivänä Luxoriin ja kohti Niilin risteilyä. Laiva oli mielestäni ihan kiva ja sieltä oli upeat maisemat!😍 Laivalla oli ilmaiset ruuat, mutta juomista piti maksaa. Tuolla oli myös uima-allas sekä mahdollisuus ottaa aurinkoa. Toisena päivänä lähdimme kohtia Luxoria ja siellä kävimme katsomassa Memnonin kolossioita, jotka ovat siis faaraota esittäviä patsaita. Tuon jälkeen lähdettiin Kuninkaiden laaksoon, jossa on erilaisia hautoja, mm. faaraoiden. Laaksossa ei saanut kuvata, mutta haudat olivat todella upeita. Käytiin Kairossa yhdessä haudassa, joten saatte myöhemmin kuvaa haudoistakin!😊Noiden lisäksi käytiin katsomassa miten tehdään aitoja egyptiläisiä maljakoita, koristeita jne tehdään. Tuo kauppa oli täynnä toinen toistaan upeampia esineitä, olisin halunnut ostaa enemmänkin. Egyptissä on tapana tinkiä lähes kaikesta ja jos joku maksoi vaikkapa 20 euroa sen saattoi saada 15 eurolla.
Kolmantena päivänä lähdimme katsomaan Kom Ombo temppeliä, joka oli mielestäni todella kaunis! Oli jotenkin ihmeellistä nähdä niin vanhaa historiaa ihan omin silmin. Meidän opas oli ihan huippu, hän kertoi niin tarkasti kaikesta ja sai oikeasti tietää erilaisten paikkojen historiasta. Tuon lisäksi käytiin krokotiilimuseossa katsomassa krokotiilien muumioita, mutta yllätys siellä ei saanut kuvia. Multa jäi moni paikka kuvaamatta, koska kuvaaminen oli kielletty. Egyptissä on tapana polttaa vesipiippua ja myöskin mä kokeilin sitä. Meidän ryhmä halusi tutustua mahdollisimman paljon egyptiläiseen kulttuurin ja syötiin sekä juotiin paljon egyptiläisiä ruokia ja juomia ja muutenkin tutustuttiin paikalliseen kulttuuriin.
Neljäntenä päivänä suuntasimme katsomaan suurpatoa eli Assuanin patoa. Tuon padon jälkeen lähdimme tutustumaan hajuvesien sekä öljyen maailmaan. Nuo pullot tuolla olivat niin kauniita, olisin halunnut ne kaikki😁Egyptiläiset olivat niin auttavaisia sekä ystävällisiä. Ainoa miinus oli se jatkuva tuijotuksen määrä! Loppuajasta mua alkoi jo ärsyttämään, oltiin ihan kuin nähtävyys siellä. Tuona päivänä kävimme myös El-Tabian moskeijassa. En ole koskaan käynyt moskeijassa, mutta tuo oli kyllä mielenkiintoinen kokemus. Sieltä oli myös upeat maisemat Assuanin kaupunkiin. Tuon lisäksi käytiin katsomassa Saint Maryn kirkossa, jossa tuo katto oli niin nätti!💜Sytytettiin myös kynttilät ja lahjotin rahaa köyhien hyväksi.
Tuossa reissun ensimmäisiä päiviä. Voisin jotain kertoa vielä Egyptistä. Siellä oli edullista, ruoka ja kaikki olivat oikeestaan tosi paljon halvempia kuin Suomessa. Neljä ihmistä söi 7 eurolla juomineen. Egyptissä, etenkin Kairossa on erittäin sekava ja kaoottinen liikenne.Oli ihan tavallista, että moottoripyörän kyydissä oli viisikin lasta aikuisen lisäksi ja kaikki ilman kypärää. Tuon lisäksi tuolla ei ollut lähes ollenkaan liikennevaloja tai suojateitä(Kairossa jonkun verran) ja tien yli vaan mentiin ja toivottiin, että autot pysähtyy😄Liikuttiin paljon taksilla paikasta A paikkaan B. Olen tottunut kävelemään, joten se oli erilaista mennä niin paljon taksilla. Eläimiä oli kaduilla aivan liikaa. Mua aina suretti niiden elämä vaikka vapaana saivatkin koirat sekä kissat mennä. Niitä oli vaan niin paljon. Aaseja sekä hevosia käytettiin erilaisten kärryjen vetämiseen. Kamaleita me nähtiin sitten Kairossa.

Nuo ensimmäiset neljä päivää olivat vielä mukavia. Tykkäsin paljon enemmän olla tuolla laivalla ja käydä eri paikoissa kun taas Kairo ei oikein ollut mun juttuni. Mutta kerron Kairosta lisää seuraavassa Egypti aiheisessa postauksessa😊 Jos on jotain kysyttävää, kerron mielelläni lisää!

1. voi, mä oonkin oottanut noita sun egyptin kuvia kovasti <3 ja aivan ihania nää onkin! tuo reissu on varmasti ollut avartava ja opettavainen töiden kuin kaiken muunkin puolesta, ja auttanut sua surutyön kanssa. otan vielä osaa janen poismenosta, hurjasti voimia ja haleja <3

1. Oii, ihana kuulla että oot ottanut :)<3 Kiitos paljon! Tuo reissu oli mulle todella opettavainen ja auttoi kyllä surun kanssa.. Kiitos ihana Jenni<3 Haleja sinnekkin!:)

2. Aivan ihania kuvia ♥ Varmasti ollut ihan mieletön kokemus ja aivan erilainen kulttuurikokemus :)

♥: Ane

1. Kiitos<3 Ja oli kyllä tosiaan :) Kulttuuri tuolla on niin erilaista, samalla kyllä mielenkiintoista.

3. Ihania kuvia! Mukava kuulla, että susta on tullut rohkeampi, mutta todella harmi ja tsemppiä koirasi kuoleman takia <3

1. Kiitti! :) Ja se on kyllä oikeesti semmonen piirre mitä oon halunnut itsessäni kehittää, tuolla se tuli kuin itsestään :D Kiitti kovasti!<3

4. Oijoi mitä kuvia, varsinkin toi eka! Oon vähän kade, Egypti on ihana kohde! Pääsispä joskus ittekin *_* <3

1. Kiitos!<3 Toivottavasti pääset tuonne joskus :)

5. Oi vitsit miten kivoja kuvia, tuli niin kesäfiilis<3 Niin harmi, että ton matkan aikana kävi vaikka mitä ikävää, mutta upeeta, että tunnet ton reissun kasvattaneen sua ♥ Toi oli kyllä tosi hieno tilaisuus päästä tonne töiden merkeissä :)

1. Kiitti:) Niin mullekki tuli tuolla sellanen olo, että olispa kesä :D<3 Juu tosiaan pitää kääntää huonot jutut vaan hyviksi:) Ja oli kyllä hieno kokemus ja tilaisuus!

6. Voi miten ihania kuvia!! <3 Siun blogista saa kyllä niin kattavasti käsityksiä myös eksoottisemmista kohteista ja näitä on niin kiva lukea :)

1. Kiitos!<3 Todella ihana kuulla, että oot tuota mieltä, kiitos :)

7. Ihan ensiksi voimahali sinne suuntaan, oman lemmikin menettäminen on jotain niin raskasta ja surullista..;( Onneksi muistot jäävät elämään <3

Ihania kuvia kyllä, tuolla on tosi kauniin näköistä! :) Itse en ole koskaan ajatellut Egyptiä matkakohteena, mutta varmasti sielläkin olisi kiva päästä joskus käymään. Ainakin kaikki pyramidit, faraoiden haudat ja Niili olisi varmasti mielenkiintoista kokea :)

1. Kiitti paljon!<3 Oot oikeassa, lemmikin menettäminen on surullista, mutta onneksi ihanat muistot jäävät:)

Kiitti, tuolla oli kaunista, mutta myös rumiakin paikkoja. Tai en tiedä rumia, mutta roskia ja muuta likaa :D Juu en mäkää ollu ajatellut Egyptiä matkakohteena, mutta sinne kuitenkin päädyin :) Totta, nuo mainitsemasi nähtävyydet ovat kyllä hienoja!

8. Oi ei:( Täältäkin iso voimahali<3 Mulle tuli todella paha mieli kun luin että rakas lemmikki on nukkunut pois, mutta kuten Tuuli sanoi onneksi muistot jäävät elämään<3

Kivoihin juttuihin kuitenkin.. Ihastuttavia kuvia ja olipa superihana lukea Egyptistä. En oo koskaan itse käynyt vaikka joskus sinne halusin kovasti:) Pyramideja olisi mahtavaa päästä katsomaan ja etenkin kaikki haudat ym vaikuttaa tosi karmivilta mutta mielenkiintoisilta. Tosi kiehtovaa kaikki sellainen! Palmut on muuten minunkin lempi puita<3

1. Kiitos paljon Kata! <3 Ja niinpä, olet oikeassa!

Kiitti, ihana kuulla että tykkäsit<3 Nuo pyramidit ja haudat ovat kyllä mielenkiintoisia :) Mä tykkään myös tosi paljon palmuista, ne on ihania :D<3

9. Onpas kauniita ja hyvin mahtipontisia kuvia! Olen joskus nuorempana halunnut käymään Egyptissä aika paljonkin, mutta nyt se into on laantunut :D Kiva kuitenkin kuulla, että sun reissu onnistui ihan hyvin ja että tuo vahvisti sua ihmisenä paljon. Se on tärkeää! Haluan myös osoittaa osanottoni sulle, jos voisin niin antaisin sulle halauksen, mutta en voi niin lähetän tällaisen niin sanotun virtuaalihalin! <3

Jään tänne odottelemaan tulevia Egypti-postauksia :)

1. Oii kiitos!:) Noniin, mielenkiintoista kuulla! Mä en ollut koskaan ajatellut Egyptiä matkaohteena. Tuo reissu tosiaan kyllä vahvisti mua! :) Kiitti paljon, halit myös sinne <3 Postauksia on tulossa taas lähiaikoina :)